Pozitiva vánočního obžerství aneb vánoční hodování bez omezování

Vánoční zdravé jídlo

Štve vás, jak se to všude množí stráááášně zdravými tipy a recepty na zdravější vánoční jídla. Před pár lety po mně někdo chtěl kurz na zdravé vánoční pečení. Nemohla jsem ho udělat, protože pokud jste zvyklí na běžné cukroví, to “zdravé” vám nebude chutnat a zkazíte si vaše očekávání. Celý rok jíme jak jíme a pak to na Vánoce chceme rádoby uhrát do zdravého směru.

Jenže o Vánocích lidé v historii slavili, a tak si schovávali to nejlepší jídlo právě na tyto svátky. Před Vánoci se držel půst. Dneska už to ale dávno neplatí. Dáváme si do frňáku celý rok a na Vánoce ještě více. Přitom s přicházející biologickou zimou (začátek prosince) se mění naše potřeby – méně jídla, více spánku, méně aktivit, větší potřeba světla, tepla, klidu.

Vánoce pro mne osobně byly vždy jedna z nejzdravějších částí roku z těchto důvodů:

  • jíme konečně v klidu, doma a skutečná jídla
  • úleva od honění se (ve škole, v práci) a žádné stresové aspekty (až na rodinné hádky, že)
  • jednou v roce máme v jídle mandle, ořechy, mák a jiné přirozené tuky s dostatkem minerálů a vlákniny (pokud tedy neděláte čokoládu s těmi ztuženými, po těch vám bude dost zle)
  • dopřáváme si ovoce, křížaly, rozinky, datle, fíky
  • po jídle odpočíváme, mnohdy i spíme
  • vydáváme se na procházky
  • často už ani nevečeříme, takže tělo má dostatek času si od trávení odpočinout
  • jsme společně s rodinou, přáteli
  • spíme více hodin za den

Jak si Vánoce užít “zdravě” bez omezování?

1. CUKROVÍ JE OD SLOVA CUKR – nebojte se ho v malé míře použít

Často se lidé ptají, jak udělat to cukroví sladké bez cukru. Já odpovídám, že cukroví je od slova cukr, takže pokud ho chcete péct, jíst, darovat, tak prostě bude sladké. A co náhražky a sladila? Ušetřete si čas i peníze a neřešte je. Třtinový cukr je úplně totéž jako cukr, jen má jinou chuť. Sirupy (agávový, datlový, rýžový..) jsou náhražky, sladidla, průmyslově zpracované výrobky na bázi převážně fruktózy, která je, podle posledních alarmů, mnohem škodlivější než běžný bílý cukr (metabolitují játra, která přeměňují v tuk). Když vám cukr nedělá dobře na těle (ucpaný nos, ekzemy, váha), tak prostě neřešte ani cukroví. Je to o nastavení hlavy. Vánoce nejsou od slova cukroví.

Odlehčené cukroví: Sladit lze samozřejmě ovocnými koncentráty, datlovými pastami, banánem, jableč. pyré. Nicméně vanilkové rohlíčky to ve výsledku nebudou. Hledejte tedy alternativní formy jako raw cukroví, dětem uvařte punč nebo kompot z ovoce, chroupejte křížaly apod. Pokud vanilkové rohlíčky, tak prostě do těsta dejte cukru méně a rohlíčky pak cukrem jen lehce poprašte. Linecké cukroví lze opět dělat s minimem až nulou cukru a použít domácí rybízový džem. Do perníčků jsem jednou cukr nedala a s těstem se nedalo pracovat a výsledek byla písková Sahara v puse. Stejně jako v piškotovém korpusu je cukr technologicky potřeba a nevyhnete se mu, pokud čekáte kýžený výsledek.

MŮJ TIP: Upečte si jen pár druhů a pár kousků cukroví, klidně i s cukrem

2. Mastné jídlo vás nemusí zabít, v zimě je tuk potřebný

Osobně jsem typově spíše lovec, takže miluju pečené kuře a mastnou pusu. Jen si k němu dám hodně zeleniny. Doporučuji tuk ve formě masových a kostních vývarů, krátce restovaná zelenina na oliváči, v troubě dušené maso (tuk pustí samo), olivový olej za studena kamkoliv a na cokoliv, ořechy, mandle.

3. Jedna nezdravota denně je ok

Když si na Vánoce dopřejete oběd s kachnou a pěti, nejspíš to přežijete bez újmy na zdraví. Pokud pak do sebe hned nedáte kafe se šlehačkou, pár panáků, k tomu cukroví a obložené salámové mísy.

To, že nám není dobře, není mnohdy ani tak cukrem, jako spíše kombinací mouka, ořechy, tuk, cukr a patláním dohromady. Když si upečete jednou za týden buchtu, nezemřete. Ono ani hrozně zdravé cukroví v podání ořechů rozemletých s rozinkami nemusí být pro někoho dobře stravitelné (nadýmání, alergie, těžké ořechové tuky)

4. Kapr a salát nejsou tradiční večeří

Tradiční česká štědrovečerní večeře – smažený kapr a salát? To těžko. V posledních desetiletích možná, ale dlouhá staletí předtím nikoliv:-) Pokud nechcete kupovat litry oleje a topit v něm kapra, ušetřete opět své zažívání a finance. Kapra připravíte na modro nebo jen přírodně na oliváči. Najděte si recepty na staročeského kapra a kouzlete. A jaké přílohy?

My připravujeme vídeňský bramborový salát (uvařené brambory a zelenina přelité teplou zálivkou z olivového oleje, soli, jableč. octa, případně hořčice). Ke kaprovi se bude hodit i pečená zelenina, různá pyré (brambory, tuřín, celer), ale za mě je vídeňák top.

Možná vyzkoušíte i staročeského houbového Kubu, hrachovou polévku, valašskou kyselicu. To jsou vše jsou skutečně tradiční vánoční pokrmy ze surovin, které máte doma celý rok a nemusíte se honit po supermarketu.

5. Alkohol

S přibývajícím věkem už to není, co bývalo. Pokud jste typy, které mají problém už po pár deckách vína, tak se nikam netlačte. Alkohol v kombinaci s cukrem a tučnějším jídlem vám to dá sežrat. Uvolnit se můžete výšlapem na kopec, zahráním si Osadníků, s dětmi si postavte z lega super barák a poslouchejte hodně hudby.

A pokud toužíte po pocitu “hygge” se sklenkou vína u oběda, tak volte super kvalitní. Do večera to vyběháte.

Naopak trocha piva přispívá k trávení. Je, to dáno hořčinami, které stimulují tvorbu enzymů v žaludku a urychlují metabolismus tuků. Stejnou roli plní i hořká chuť salátů (rukola, polníček, saláty a bylinky obecně) nebo bylinné čaje.

6. Bylinky na vytrávení

Když už to náhodou s něčím přeženete, je tu rychlá pomoc. Žaludek dokáží uklidnit máta, meduňka, heřmánek, lékořice a pelyněk. Zelený čaj (Sencha, bancha) dokáže po obědě také zmírnit únavu, jen vám může být trochu chladněji, protože má ochlazující účinek na tělo.

Vánoc jsou tu, ale ne proto, abychom jedli, ale proto, abychom se zastavili a popřemýšleli, proč je slavíme. Nastavte si je třeba tak, že budete jíst jako každý jiný den, tzn. nepřecpávat se, ale ani se moc neomezovat.

Součástí pohody je i jídlo. Sladké uvolňuje to, co máme uvnitř stažené. Jídlo je součástí lidských setkání. Takže směle do toho. Jen se zbytečně nenechat zlákat zbytečnostmi.